ČSOB Bratislava maratón – biznis bez hraníc? II.
Niekoľko dní po zverejnení článku „ČSOB Bratislava maratón -biznis bez hraníc?“ sa mi na moje prekvapenie ozval organizátor tohto podujatia– riaditeľ ČSOB Bratislava Marathon, Jozef Pukalovič s tým, že ak by som mal záujem, mohli by sme sa osobne stretnúť a na stretnutí, ak ma to zaujíma, by mi ponúkol svoj pohľad na vec. Zároveň na stretnutie pozval aj Marcela Burkerta, ktorý už skôr napísal podobne kritický článok na blogu idnes.
To ako vidíme spomínaný„biznis bez hraníc“ dnes, resp. ako danú vec obaja vnímame po tomto stretnutí, na ktorom sme sa dozvedeli viacero vecí, o ktorých sme buď nevedeli, alebo sme ich pred tým videli jednostranne, alebo nás jednoducho nenapadli, sme zhrnuli v tomto článku. Zároveň som považoval za korektné stiahnuť predošlý článok z môjho blogu, nakoľko bol v ňom prezentovaný dosť jednostranný pohľad na vec.
Tento článok som avizoval v diskusii k predošlému článku po tom, čo sa mi ozval organizátor. Na to som hneď prisľúbil, že výstup z nášho stretnutia, nech bude akýkoľvek, budem prezentovať na tomto blogu. Tu by som chcel zároveň poďakovať organizátorom Jozefovi a Petrovi Pukalovičovýmza ich pozitívny prístup a trpezlivé vysvetlenie.
1. Prvá vec, o ktorej sme nevedeli, je to, že kvalitné tričko, ktoré bolo v cene štartovného minulý ročník alebo po minulé ročníky, už nie je samozrejmosťou ako darček. Preto sa nám cena štartovného, ak v ňom bolo aj tričko, pozdávala ako dobrá alebo prijateľná. Dnes vidia sponzori svoju podporu vo vzťahu k bežcom v iných pridaných hodnotách. Je to celoeurópsky, resp. nie len celoeurópsky trend . Zvlášť keď nás v posledných rokoch doslova zaplavujú lacné ázijské športové oblečenia.Okrem toho značkovým predajniam takéhoto oblečenia výrazne poklesli tržby, keďže veľká masa ľudí dostáva tričká v cene štartovného, stačilo sa bežcom zúčastniť (alebo aj nezúčastniť, len prevziať tričko…) dvoch alebo troch behov ročne a otázka obnovy ich šatníka tričkami tak bola razom na dlhú dobu vyriešená. Kto si ešte potom bude kupovať tričká v predajni?
Zrejme nám neostáva nič, len zmieriť sa s tým, že kvalitné tričká už proste na bežeckých podujatiach zadarmo nebudú. Najnovšie prišiel o tričká aj Národný beh Devín – Bratislava. Kto bude mať o tričko z podujatia záujem, môže si ho už len zakúpiť za zatiaľ nestanovenú zvýhodnenú cenu. Na tohtoročnom ČSOB Bratislava maratóne ponúkajú tričká za 16 Eur. Podľa vyjadrenia organizátora ČSOB Bratislava maratónu predajná cena v zásade pokrýva základné náklady na výrobu a potlač trička a pridaná hodnota pre organizátora je pri tejto cene nulová, tak aby dostupnosť trička bola čo možno pre najväčší okruh záujemcov a kompenzovala svojim spôsobom fakt, že tričká sú už platené. Ide teda o reálnu cenu, nie predraženú ako to neraz býva na niektorých zahraničných maratónoch, kde tričká rovnakej kvality predávajú aj za 30 Eur a 50% z výťažku predaja ostáva organizátorovi.
Sponzori, aj spomínaný Adidas, menia svoju filozofiu a svoje aktivity zameriavajú na podporu zdravia, zdravého životného štýlu a dlhodobý športový rozvoj, aby beh neoslovil ľudí iba na krátke obdobie, ale stal sa súčasťou ich životného štýlu.
2. V pôvodnom článku som na jednom mieste uviedol a kritizoval, že oproti roku 2012 štartovné veľmi stúplo. V skutočnosti som sa zameriaval len na polmaratón, ale keďže som to dostatočne neodlíšil, nepriamo som tým skritizoval všetky štartované v rámci podujatia. Po podrobnejšom preskúmaní štartovného som zistil, že pri ostatných behoch nedošlo k zdraženiu, pričom pri maratóne pri najneskoršej platbe došlo ešte k zlacneniu o 5 EUR / týmto krokom chcel organizátor podporiť väčší záujem bežcov o maratón /. Naopak u polmaratónu bol rast cien o 20% podľa organizátora nutný z dôvodu približne rovnakých nákladov na zabezpečenie trate a nákladov na jednotlivca polmaratónca a maratónca. Konkrétne som uvádzal, že štartovné stúplo o 100% /u polmaratónu/. V skutočnosti to bolo u polmaratónu o 20% /ak si odmyslíme tričko/. Zdraženie 100%-né mi vyšlo preto, lebo som do štartovného zarátal aj cenu trička, ktoré bolo v ročníku 2012 v cene štartovného ako darček sponzora a tohto roku je už z vyššie uvedených dôvodov mimo ceny štartovného.
ŠTARTOVNÉ NA ČSOB BRATISLAVA MARATHON 2013
(Ceny za rok 2012 som vyznačil zelenou farbou).
|
Maratón |
Polmaratón |
Štafetový beh |
Desiatka |
Hobby beh |
Detské behy |
Lezúni |
---|---|---|---|---|---|---|---|
do 31.12.2012 |
30 30 |
24 20 |
60 |
12 12 |
10 10 |
4 4 |
0 |
do 28.2.2013 |
35 35 |
30 25 |
70 |
16 16 |
12 12 |
5 5 |
0 |
do 24.3.2013 |
40 45 |
35 30 |
80 |
20 20 |
14 14 |
6 6 |
0 |
Ak chce niekto ušetriť, má tieto možnosti:
a) využiť 20% zľavu na štartovnom ako člen Bratislava Maratón Running Clubu. Členské na 1 rok je síce 30 Eur, ale vstupom do klubu získa bežec ďalšie zľavy, napr. celoročnú 20% na športové produkty značky Adidas, 20% na všetky behyorganizované spoločnosťou BE COOL (aj na zimné halové tréningy a desiatky) a niekoľko ďalších výhod.
b) využiť 30% zľavu na štartovnom ako klient ČSOB finančnej skupiny. Viac o zľave:
HTTPS://BRATISLAVAMARATHON.COM/SK/BRATISLAVA_MARATHON_RUNNING_CLUB/BMRC/VYHODY_CLENA/INDEX.HTML
Pre objektívnosť pri tomto treba uviesť, že ak sponzori darujú každému účastníkovi podujatia kvalitné tričko, tým zároveň pomáhajú aj organizátorom behov, ktorí vďaka tomu ľahko môžu /netvrdím, že to tak zákoniterobia/ zvýšiť štartovné bez toho, aby sa nad ich výškou potom niekto pozastavoval – keďže v cene je aj kvalitné tričko. Osobne si totiž neviem dosť dobre predstaviť, že nejaký sponzor len tak bez ničoho daruje tisíckam bežcov kvalitné tričko v bežne predajnej hodnote 15 Eur a popri tomsi paradoxne kvôli takejto reklame samotnej likviduje vlastný obchod vo svojich predajniach. A navyše ešte zaplatí organizátorovi za reklamu, ktorú mu tento na svojom podujatí umožňuje.
3. Neuvedomili sme si, že organizátor podujatia je podnikateľský subjekt. Ako sme sa dozvedeli, za rok organizuje 24 bežeckých podujatí. Ich organizovaniu sa venuje profesionálne. Čo je, myslíme si, aj vidieť na stúpajúcej kvalite ním organizovaných podujatí ( http://www.bratislavamarathon.com ). Z tohto hľadiska je pochopiteľné, že ak chce podnikateľ v niečom preraziť, musí sa snažiť potenciálnych zákazníkov osloviť aj lákavou cenou, neraz musí ísť v počiatočnom období pod cenu, a preto je logické, že býva aj stratový, alebo v tom lepšom prípade vynaložená energia mu neprináša žiaden zisk, a preto je pochopiteľné, že neskôr ceny zvyšuje, zreálňuje.
4. Čo sa týka rozpočtu na bežecké podujatie nie o všetkých položkách, ktoré musí organizátor hradiť, sme vedeli. Uvádzam výpočet všetkých tých, ktoré si pamätáme, o ktorých sme sa na stretnutí rozprávali:
- – meranie času, štartové čísla, prenájom čipov na meranie času,
- – budovanie nákladného registračného systému (info o zdravotnom stave, krvná skupina a diagnózy bežcov, napr. cukrovka, srdcová slabosť…), z dôvodu rýchleho a presného zásahu zdravotníkov v prípade zdravotných problémov na trati,
- – internetová stránka, jej prevádzka, vždy nové logo podujatia, budovanie značky,
- – náklady na prevádzku kancelárie agentúry,
- – značenie trate (kužele, prenosné značky, zábrany, kilometrovníky ),
- – množstvo pomocného personálu (približne 400 ľudí), málo dobrovoľníkov,
- – zabezpečenie občerstvenia na trati, pasta party,
- – sanitky resp. zdravotná služba a záchranári,
- – zabezpečenie povolení a zákazov (mesto, polícia, SOZA – poplatky za hudobnú produkciu na podujatí), odvoz odpadu a čistenie,
- – ozvučenie, moderátor, pódium, sprievodné podujatia, koncerty,
- – mediálna kampaň k podujatiu a medzinárodná prezentácia akcie,
- – stany na úschovu osobných vecí, stan našatne, mobilnésprchy, prenosné WC,
- – vysielačky pre tím organizátorov,
- – náklady na ich dopravu,
- – podpora talentov, čiastočná podpora maratónskej reprezentácie Slovenska,
- – na každom ročníku sa vyskytujú nové neočakávané problémy, ktoré treba riešiť a neraz finančne neplánovane hradiť,
- – medaile pre každého účastníka, štartové batôžky,
- – niektoré veci, čo sa týka kusov, sa kupujú alebo dávajú vyrábať s patričnou rezervou smerom hore, napr. tričká, medaily, aby sa nestalo, že na niekoho nezvýši,
- – finančné odmeny za umiestnenie – napr. víťaz maratónu dostane 2000 eur, potom sa to znižuje, ďalšie bonusy sú za prekonanie traťového rekordu. Prvá žena v cieli získa 1 200 eur, najlepší v polmaratóne si na účet pripíšu 1 000 (muž) a 700 eur (žena).
5. Prípravné bezplatné tréningy pre maratóncov Od soboty 12. januára organizátor rozbehol špeciálne tréningy pre maratóncov. Tréningy budú bezplatne viesť noví spolupracovníci agentúry Be Cool – známi športovci Katka Berešová a Marcel Matanin. Táto aktivita je súčasťou projektu 1000 – 2015, teda 1000 maratóncov na štarte v roku 2015, v jubilejnom 10. ročníku pretekov. Chce sa pomôcť bežcom čo najlepšie zvládnuť prechod z polmaratónu na maratón a takisto tým, ktorí už najdlhšiu trať zvládli, no túžia sa výkonnostne posunúť ďalej. Zraz bude každú sobotu o 9.00 pred obchodným centrom Retro v Ružinove. Výnimkou sú len 26. január a 23. február, keď sa bežia Zimné desiatky. Viac info:
6. Charitatívne projekty pod spoločným označením 43. km
Celý výťažok zo štartovného v detských behoch putuje každoročne vďaka projektu Deti deťom na detskú onkológiu. V roku 2012 to bolo 5012 eur. Projekt Vyrovnaná šanca je zameraný na deti z detských domovov, v rámci ktorého generálny partner podujatia ČSOB Finančná skupina preplatil účasť na detských behoch deťom z detských domovov a umožnil im tak vychutnať si atmosféru podujatia spolu so svojimi rovesníkmi. Tento rok si zabehalo celkove 43 detí zo 6 detských domovov z celého Slovenska. Na projekty UNICEF ako Linka detskej istoty a Školy pre Afriku prispeli účastníci podujatia navýšením svojho štartovného o 1 až 5 eur. Spolu sa takto podarilo získať 912 eur. Počas slávnostného otvorenia sa vydražilo niekoľko zaujímavých športových artefaktov v hodnote 1300 eur a aj ten poputoval pre UNICEF. Viac info:
Organizátor ČSOB Bratislava maratón má ambíciu postaviť každý rok vždy v inej bratislavskej mestskej časti pre deti ihrisko – športovú zónu. Takto už bola minulý rok otvorená prvá takáto zóna v Petržalke. Na financovanie výstavby týchto ihrísk bude slúžiť štartovné vyzberané na Ženských behoch. Rovnako má organizátor ambíciu postupne vyznačiť bežecké trasy v každej mestskej časti. Uvidíme, ako sa mu bude dariť. Držme mu palce v jeho zámere.
7. Väčšina behov je dotovaná sponzormi.V porovnaní s minulými rokmi náklady na organizovanie bežeckých podujatí rastú. Čo sa týka BA maratónu v roku 2010 to bolo cca 200 000 eur, v roku 2012 to bolo 300 000 eur / Autor: SITA, 29. marca 2012 /. To znamená o 25% ročne. V každom prípade je pri tomto pre objektívnosť potrebné povedať dve veci: so stúpajúcimi nákladmi stúpa aj počet účastníkov, resp. naopak: so stúpajúcim počtom účastníkov logicky stúpajú aj náklady. Tým ale stúpa aj zisk. Jednak zo štartovného a s veľkou pravdepodobnosťou aj od sponzorov, keďže platí, že čím je väčší záujem verejnosti o produkt reklamy, tým lepšie pre sponzora. Druhá vec je tá, že inflácia nerastie rýchlosťou 25%. V každom prípade na vytvorenie objektívneho názoru na túto vec by bolo potrebné porovnať stúpanie nákladov na organizovanie porovnateľných maratónov a rozobrať tie položky, ktoré to hlavne majú na svedomí. Inak vo všeobecnosti sa tvrdí, že peniaze vyzberané na štartovnom sotva pokryjú náklady na bežecké podujatia. Preto sú nutní sponzori.
Pri našom stretnutí s organizátorom sme ale nadobudli dojem, že štartovné je jedna z vecí, ktorú organizátor veľmi zvažuje, nemá záujem ho nezmyselne zvyšovať, lebo ako vysvetľuje, išiel by sám proti sebe, keby nevnímal situáciu okolo seba, keďže bežci robia podujatia podujatiami, len na druhej strane je treba vidieť naozaj tie veľké náklady, ktoré sa musia zohľadniť a tiež to, že náročnosť účastníkov rastie každou akciou, kde latka je na naše pomery nastavená na veľmi slušnú úroveň.
Záverom:
Keby som mal jednou alebo dvoma vetami zhrnúť, čo mňa aj Marcela na stretnutí asi najviac prekvapilo alebo zaujalo, tak na prvom mieste to bola, myslíme si, úprimná snaha organizátora robiť si svoju robotu čo najlepšie, čo najpoctivejšie, pri sledovaní širšieho rozmeru veci, kde nejde len o maratón a súťaženie ako také, ale dôraz sa kladie aj na vzdelávanie, osvetu, zdravie účastníkov, podporu alebo rozvoj správneho vyváženého tréningového procesu a na charitu. A zároveň by som chcel ešte poukázať na jeden aspekt, na ktorý som pri písaní prvého článku nepomyslel, a to je zodpovednosť. Zodpovednosť za stovky až tisícky bežcov v uliciach, ktorú organizátor nesie.
P.S.: Aby sme ukázali, že si stojíme za tým, čo sme uviedli vyššie, obaja sa chceme 24.3.2013 zúčastniť polmaratónu v rámci ČSOB maratónu; aj keď dnes už za vyššie štartovné oproti decembrovým cenám. Škoda len, práve sa dozvedám, že Marcel sa nebude môcť preteku zúčastniť z pracovných dôvodov, aj keď sa na novú, atraktívnejšiu aj rýchlejšiu trať veľmi tešil a chcel na nej atakovať svoj osobák.
Dušan Oravec v spolupráci s Marcelom Burkertom
Zdroj: http://dusanoravec.blog.sme.sk/c/320176/CSOB-Bratislava-maraton-biznis-bez-hranic-II.html
Text vyjadruje len názor autora článku a v žiadnom prípade ho nemožno považovať za názor prevádzkovateľa a autora stráky beh.sk
Napíšte komentár